Мільярд за три роки: як нафтове лобі купує майбутнє планети

185
0
Image: ExxonMobil

Згідно з доповіддю «Influence Map», п’ять найбільших нафтових компаній – «BP», «Shell», «ExxonMobil», «Chevron», «Total» – з 2015 року по сьогоднішній день витратили один мільярд євро, щоб блокувати або послабити законодавства з питань кліматичних змін. Водночас вони виступають за перехід на альтернативні джерела енергії.

Після того, як 12 грудня 2015 року уряди 195 країн схвалили Паризьку хартію, міжнародна спільнота зробила дуже мало кроків, щоб конкретизувати та закріпити починання у сфері скорочення викидів. Це нічим не виправдане зволікання стало результатом нездатності знайти рішення, в якому б поєднувалися вимоги «розвинених» країн і тих «що розвиваються».

Але це ще не все. Переговори щодо кліматичних змін, по суті, гальмують вже три роки, в тому числі  із-за постійного лобіювання, яке планомірно проводять найбільші багатонаціональні сировинні компанії, що володіють здатністю проникати в самі різні сфери.

Докази цієї насиченої діяльності зі здійснення тиску на інституціональному рівні містяться в доповіді «Influence Map» британської організації, яка простежила шляхи грошових коштів в цій індустрії й виявила їх призначення. Йдеться про мільярд євро, витрачений з 2015 року до сьогоднішнього дня п’ятьма найбільшими нафтовими компаніями – «BP», «Shell», «ExxonMobil», «Chevron», «Total» – щоб блокувати або послабити законодавства з питань кліматичних змін. Паралельно прес-секретарі цих компаній публічно заявляли, що корпорації позитивно ставляться до поступового переходу на альтернативні джерела енергії, приховуючи за маскою відповідальності підступний оскал.

За словами Едварда Коллінза, який керував доповіддю «Influence Map», «нафтові гіганти представляють себе ключовими дійовими особами в переході до альтернативних джерел енергії, при цьому вони чинять тиск, щоб уповільнити, послабити або блокувати проведення дієвої політики у сфері клімату».

Навіть на фронті пропозиції найбільші нафтові компанії не виявляють особливої ​​відповідальності. Вони підтримують лише часткове застосування заходів щодо захисту клімату, причому тільки на базі ринку і нових технологій, в той час як остання доповідь Міжурядової групи експертів ООН зі зміни клімату показує, що ми вже стоїмо на порозі ключових змін.

Недостатньо довіряти ринку, необхідно вжити термінові заходи та різко скоротити використання викопного палива, щоб уникнути небезпечних кліматичних змін. Найсерйозніші наслідки глобального потепління — посуха, повені, атипова спека — торкнуться мільйонів людей, заподіють збитки на мільярди доларів, якщо влада не зможе оперативно зробити радикальні кроки у сфері клімату. В рамках цієї стратегії будуть кардинальним чином переглянуті також і інвестиції, самі  сектора, що  забруднюють підпадуть під регламентацію.

Зараз відбувається прямо протилежне: п’ять найбільших компаній, що потрапили в поле зору «Influence Map», отримали в минулому році прибуток в розмірі 55 мільярдів доларів, і майже весь він пов’язаний з нафтою і газом. У 2019 вони планують інвестувати в цілому 115 мільярдів в енергетичний сектор, з яких лише 3% становлять інвестиції в проекти, пов’язані зі зниженням викидів вуглецю.

В ідеальній відповідності до їх ключового бізнесу діяльність з лобіювання, виявлена ​​в британській доповіді, звернена на конкретні цілі: збільшити видобуток нафти і газу в морі та на землі, позбавити сенсу установку норм щодо викиду метану, уникнути податку на викиди і зупинити політику, спрямовану на стимулювання переходу на електродвигуни.

Передбачено все: чудово знаючи, що сьогодні соціальні мережі є самим прямим шляхом до публіки та інструментом створення критичної маси навколо тих чи інших ідей, компанія «ExxonMobil» витратила за один місяць 400 тисяч доларів — і це тільки в Сполучених Штатах — на оплату 360 публікацій, де підкреслювалися переваги збільшення виробництва викопного палива.

«Вони публічно підтримують рух за захист клімату, здійснюючи при цьому тиск на ключові зміни політики, — зазначає Коллінз. – Вони підтримують рішення щодо зниження вуглецевих викидів, але інвестиції, спрямовані на це, зменшили, щоб розширити діяльність в паливному секторі». Це лицемірство може дуже дорого обійтися мільярдам людей.

Франческо Панье (Francesco Panié)
Джерело: La Stampa, Італія