Промоція української культури у глобальному вимірі диктує необхідність пошуку нових засобів, адекватних очікуванням і потребам мешканців сучасного світу. Запорукою успіху тут має бути винахідливість та неординарність підходів, вироблення оригінальної форми презентації мистецького контенту, вдалий відбір цільової аудиторії. Лише за цих умов будь-яка культурна акція досягатиме своєї мети в сенсі встановлення тривалих творчих та особистих зв’язків між її учасниками.

Гарний приклад такої роботи нещодавно представило Міністерство інформаційної політики України в рамках реалізації Концепції популяризації України в світі. Мова йде про презентацію у приміщенні Французького інституту в Парижі фільму «Смачного!», покликаного об’єднувати між собою Україну і Францію через тонку лінію мистецтва. Це – короткометражна стрічка про двох друзів-кухарів: українця Миколу і француза Патріка, яким вдалося поєднати гастрономічні можливості України і Франції і створити нові неперевершені кулінарні шедеври.

«Смачного!» розповідає про те, як можна в цікавий спосіб поєднати дві культури, дві кухні. Наприклад, наше блюдо банош перетворилося в la banosh. Ми замість бринзи взяли сир рокфор, замість сметани – вершки, замість сала і традиційних шкварок – бекон. І таким чином зробили українські страви на французький манер», – говорить радник міністра інформаційної політики Марина Соботюк.

На окрему увагу заслуговує сам захід-презентація, який відбувся у сучасному та приязному до гостей форматі. Крім «Смачного!» на екрані, смачно було і після перегляду. Для глядачів провели майстер-клас з приготування вареників і щедро пригощали смачними українськими стравами. Презентацію відвідали українські та французькі дипломати, представники нашої діаспори, місцеві поціновувачі мистецтва.

«Я думаю, що це взагалі ідеальний рецепт був би для кінематографа – коли ти не просто дивишся, а ще й відразу можеш це їсти. На жаль, 4-D принтери їжі ще не підключені до кожного кінотеатру. Це цікава подія. Такого, щоб прямо і фільм про кулінарні традиції, і відразу майстер-клас, і щоб ще й частування – такого ще не було», – поділилася враженнями ідейна натхненниця заходу, секретар з питань культури посольства України у Франції Ірена Карпа.

«Було смачно. Я б сказав так, мабуть, найбільший комплімент для авторів те, що стрічка збуджує апетит. Як на мене, дуже вдало показали, що наші продукти якісні, свіжі, природні. Це якраз та ніша, яку ми можемо заповнити», – підбив підсумки події Надзвичайний та Повноважний Посол України у Франції Олег Шамшур. Він висловив упевненість, що стрічку мають побачити не лише у Франції, а й в інших країнах, і після перегляду, глядачі захочуть скуштувати українське, особливо те, що бачили на екрані. Також, за його словами, кадри Києва, Одеси та інших українських міст мають привабити туристів.

Оригінальний підхід Міністерство інформаційної політики застосовує далеко не вперше. «Смачного!» став продовженням минулорічного фільму «Дякую», у якому розповідалося про туристичні принади України очима японського мандрівника. Обидві роботи знімалися на замовлення Міністерства компанією Вest Friends Film.

«Дякую» вже був відзначений спеціальною премією «Special awards» на кінофестивалі Zagreb Tourfilm Festival (м Загреб, Хорватія). Також стрічка посіла друге місце в номінації «Туристичний напрямок – Регіон» на XI Міжнародному фестивалі туристичних фільмів Tourfilm Riga 2018 у Ризі (Латвія). «Дякую» виграла і в номінації «кращий монтаж» на щомісячному міжнародному фестивалі Short to the point (Румунія).

Хочеться вірити, що широке визнання кінематографічної спільноти чекатиме і на стрічку «Смачного!». Принаймні, вкрай схвальна реакція французької аудиторії дозволяє на це сподіватися.

Така творча робота якнайкраще допомагає налагодити міжнародну комунікацію між країнами. Якісне актуальне мистецтво будить в глядачах потяг до прекрасного і формує свіжий погляд на культурні надбання інших народів. А Україні дійсно є що презентувати вибагливій іноземній публіці, створюючи мистецькими засобами додаткові світоглядні майданчики для згуртування навколо спільних цінностей. А починати можна і з гастрономічних вподобань, оскільки за українською традицією відверта розмова завжди починається за щедрим столом!