Круглий стіл на тему: “Російський паспорт. Ілюзія імперського пряника”, де учасники обговорили наслідки видачі РФ паспортів на окупованих нею територіях Донбасу та спробували віднайти дієві механізми протидії агресорові, пройшов на площадці Укрінформу.

“Коли ми говоримо про паспортизацію, це є типова абсолютно дія, яка відбувається за умов анексії. Але в даному випадку, паспортизація, яка проходить на Донбасі не передбачає подальшої політичної анексії, а юридично, це дійсно нагадує прелюдію до анексії, але важливо пам’ятати: надання російського громадянства відбувається не в заміну скасування українського громадянства, а на підставі документів, які підтверджують громадянство так званих республік ДНР/ЛНР“ – сказав народний депутат ІІІ-VI скликань Тарас Чорновіл.

“Створення додаткових проблем, які робить Росія, дають для української нової влади, яка буде формуватися, фактор додаткового ризику, фактор нестабільності, фактор протистояння, розуміючи, що зараз новою владою обраний принцип йти на поступки і задобрити Росію, з усіх заяв, які відбуваються. На мій погляд, Росія вибрала правильний час створити додаткові важелі, додатковий тиск, розуміючи, що нова влада буде їх проковтувати і погіршувати свою ситуацію. Тому, на мій погляд, все, що відбувається, спрямовано не на анексію територій, вони не потрібні, фактично Росії, а на створення відповідного плацдарму, який буде мати реальне подвійне громадянство, що створить конфлікт з конституційними нормами в Україні”, – зазначив Чорновіл.

За його словами, за міжнародно-правовими нормами — це дійсно не типова обставина для окупації, вона не підпадає на пряму під Женевську конвенцію, це є обставина, яка характерна для анексії, але це в правовому плані, а в політичному плані — це все ж створення політичного тиску, створення хаосу, і погіршення як внутрішніх так і зовнішніх обставин для України.

Основні відповіді України на такі кроки Росії, на думку Тараса Чорновіла, це міжнародний тиск, активна присутність теми у ЗМІ, і напрацювання законодавчих норми щодо санкцій за добровільні дії з отримання на цих територіях, саме в цей спосіб, на основі указу Путіна, російського громадянства.

Водночас він не виключив, що надання громадянства Росії в ОРДЛО може бути димовою завісою для надання російського громадянства всім, хто цього забажає. Мова йде, зокрема, про заробітчан, які працюють в РФ, і це, за словами експерта, “міна повільної дії”. “Ми знаємо, що багато мешканців Західної України працюють у РФ, і ми матимемо проблеми…”, – зазначив Чорновіл, додавши, що потрібно ухвалити закони, які б цьому запобігали.

“Перше, що буде викинуте, по приходу і по поверненню української влади і українських військових на ці окуповані території, перше, що піде у смітник, це буде якраз російський паспорт, оскільки ними в першу чергу перерахували колаборантів, якщо виключити пенсіонерів, які були готові їх брати, бойовиків, спецпризначенців….” – зазначив політолог Микола Давидюк.

За його словами, однозначно відповіддю України має бути, міжнародний тиск. Підходи, треба змінювати, оскільки ми бачимо, по окупованим грузинським територіям, тиск може бути слабким, і Росія далі буде продовжувати, тобто вони не зупинились на Грузії, в Осетії роздавали російські паспорти, певна кількість громадян їх отримала, але Росія важкого дипломатичного удару не отримала, тому Україна має шукати нові способи тиску, але не позбутись тих, що є.

Друге, Україна точно має грати на противагу і в конкуренцію, наприклад, більше видавати нових українських паспортів, які, як мінімум, дають можливість подорожувати світом більше, оскільки цей паспорт входить в 20 найкращих паспортів світу.

“Звичайно це не перша мотивація людини на окупованій території, але як мінімум, це ще один натяк на розуміння цінності своєї держави.
Третє, нам все потрібно подбати про економічний ріст, якщо такий паспорт не буде підкріплений нормальною економікою, яка розвивається, це будуть лише порожні слова. Тому, все ж Україна має нарощувати цю стратегію східного і західного Берліну, і все-таки мотивувати більше, тому що військових інструментів у нас не так багато і вони не такі сильні в порівнянні з Росією. Треба користуватись ідеєю вільного світу, демократичного світу, потрібно кристалізувати певне регіональне лідерство, для того щоб власні громадяни мали більше бажання повертатися і ця боротьба за українського громадянина, а не тільки за територію, вона має стати якраз таки переможною” – відмітив Давидюк.

Політолог Олег Саакян, вважає, що паспортизація на Донбасі мала декілька завдань з боку Російської Федерації, чомусь вона відбулась саме в період президентської кампанії, фактично багато в чому як реакція, тому що реально ця ідея вже років два обговорювалась в РФ.
За його словами, виборча кампанія в Україні створила образ кращого майбутнього, якщо ми подивимось на рейтинги оптимізму в суспільстві, то вони виросли і є значно вищими за рейтинг розчарування, відповідно це створило певну ілюзію кращої картинки українського майбутнього, що може стати елементом для соціального напруження в РФ. Також для РФ — це маскування власної воєнної присутності, мовляв, це місцеві які отримали російські паспорти, які ніби солідарні з російською ідеєю.

На думку політолога, потрібно по-перше, працювати в юридичній площині, продовжувати тиск на Російську Федерацію через міжнародні інституції. По-друге, для того, щоб нам на це відреагувати, потрібно сформулювати власну картину майбутнього миру.

“Ми маємо дати позитивний образ, він потім може транслюватись через культуру, інформаційний простір тощо, але ми чітко маємо розуміти, що у нас через 5 чи 10 років принаймні, як візія. Без цього ми не можемо формувати ані стратегію, ні тактику, більш того, її не можна буде пояснити громадянам України. Вона нам потрібна не лише в розрізі окупованих територій на сході, оскільки у нас майже все прикордоння України — це такі собі на третину- на половину не Україна.

Коли доїхати з обласного центру будь-якої прикордонної області легше до столиці сусідньої держави, а не до Києва — це скрутна ситуація. Коли мобільний оператор на закордонній території ловить краще, ніж український — це дуже погана ситуація, але коли там ловить телебачення іншої країни і не ловить українське телебачення, то це, фактично, світоглядна катастрофа” – зазначив Саакян.

“Щоб ефективно протидіяти російській агресії і нав’язувати власний порядок денний і свої наративи, ми маємо фактично формувати українську політичну тріаду, у вигляді політики інтеграції, реінтеграції і де окупації.

Де окупація — це окуповані території Крим і схід України, це специфічні інструменти, вони будуть частково дублюватися з політикою реінтеграції. Це кризові, прикордонні, прифронтові, звільнені території, території економічної кризи, території моно виробництва, бурштиновий басейн, лісозаготівельний, Бессарабія… Тобто є ціла низка кризових територій, які потребують специфічних інструментів, починаючи від інфраструктурних проектів, завершуючи інформаційними тощо. І політика інтеграції, в сьогоднішній реальності, це актуальне питання для всіх європейських країн, оскільки відцентрові набагато сильніші за деоцентрові» — сказав Саакян.

На думку політолога, це фактично три інструменти інтеграції, реінтеграції і де окупації, які мають бути компонентами абсолютно всіх політик України, починаючи від економічної, фінансової політики, завершуючи гуманітарною і соціокультурною.

“Як мінімум, всі ініціативи мають перевірятись на те, чи не шкодять вони в цих трьох площинах і, як максимум, чи допомагають вони нам інтегрувати, реінтегрувати і деокупувати” – сказав політолог.

“Щодо специфічних інструментів деокупації і роботи з паспортами, перш за все, нам необхідно і вкрай не вистачає всі ці роки, закону про окупацію, який би регламентував життя під час окупації, для того, щоб громадяни України розуміли на що вони мають право, на що не мають, за що понесуть відповідальність …І накше це поле для російської маніпуляції, для страхів, для того, щоб ми програвали розуми наших громадян, навіть там, де ми маємо повну монополію на їх виграш. І про подвійне громадянство, нині практично є нормою жити на декілька країн: навчання, змішані сім’ї, робота… Це все є нова реальність. Ми маємо створити повноцінну візію, повноцінне бачення паспортної політики України, цілком вірогідно, що нам потрібно встановлювати подвійне громадянство, але з цілою низкою запобіжників” – вважає Олег Саакян.

Таким чином, підсумовуючи загальну думку, Україна, має застосовувати активну позицію з залученням, усіх механізмів міжнародного правав.